22 Şubat 2009 Pazar

Candido Cannavo için...



Ünlü İtalyan Gazeteci Candido Cannavo hayatını kaybetti. Cannavo, Türkiye'deki bir çok kişi için yabancı bir isim. Peki kimdi bir kaç satır karalama gereği gördüğüm Cannavo?
Cannavo 1983-2002 yılları arasında İtalyanın en çok satan gazetesi "La Gazzetta dello Sport"un genel yayın yönetmenliğini yaptı. Kendisi Sicilyalıdır ve mesleğe muhabir olarak Catania'da başlamıştır. Kendisiyle hiç bi zaman tanışmadım veya konuşmadım. Ancak Cannavo benim çok saygı duyduğum ve örnek aldığım, beğendiğim şahsiyetlerden biriydi. Spor gazeteciliğinin nasıl yapılması gerektiği konusunda referans alınan biriydi. Sansasyondan ve yalan haberden nefret ederdi. Futbolda ve gazetecilikte hep etik için mücadele etti. Bomba transfer haberlerinden ve yalandan uzak durdu. Çağdaş bir gazeteciydi. Domestik değil uluslararası bir bakış açısı vardı. Güncel habere, röportaja, istatistiğe ve arşive önem verirdi. Futboldan sonra en sevdiği spor bisikletti. Zaman zaman Milano'nun 2 büyük kulübü Inter ve Milan'ın başkanlarından gelen baskılarla da boğuşmak zorunda kaldı ancak kalemini hiç bir zaman satmadı. Hatta bir keresinde Galliani'nin kendisini arayarak Milan muhabiri Alberto Cerrutti'nin yerine başka birinin görevlendirilmesini istediğini ve bunu Berlusconi'nin ricası olduğunu açıkladı. Juventus'un 12 yıl boyunca CEO'luğunu yapan ünlü işadamı, patron Antonio Giraudo'nun aslında bir Torino taraftarı olduğunu yazdı. Geçmişte Juventus aleyhine yaptığı sert açıklamalara bile yer verdi. Skandala bakın ! Ülkenin en büyük futbol takımının başındaki patron ezeli rakibin taraftarı ! -Laf aramızda Torino'da aslen Torinolu olup da Juventus'u tutan yok derlerdi. Şahsen Ben de ne gördüm, ne duydum. Demek ki doğruymuş :) -
Cannavo çok zor bir işi çok adil ve dengeli yaptı. Uluslararası şöhrete ulaştı. Bir çok ülkeden bir çok genç gazeteci onu örnek aldı. (Bizdeki spor gazetelerine bakılırsa pek örnek alan yok galiba.)
İtalyan Kulüpleri (FC Barcelona dahil) ölümü ardından başsağlığı mesajı yayınladı. Maçlarda saygı duruşu yapıldı.
Son 6 yıldır sadece köşe yazısı yazıyordu. Öldüğü gün yazdığı makale Manchester Utd'ın 39 yaşındaki kalecisi Van Der Sar ile ilgiliydi. Yaklaşan Inter - Manchester United eşleşmesi öncesinde bir anısını anlatarak başladığı yazıda; United kalecisi Van Der Sar'ın Juventus'ta oynadığı dönemde çok ağır eleştirildiğini. Hatta 2000 Avrupa şampiyonasında Italya'nın Hollanda'yı eleyerek finale kaldığı maçtan sonra Juventus'un sahibi Agnelli'nin bile kalecileri Van Der Sar için zavallı ifadesini kullandığını dile getirdi. İtalyan medyası Van Der Sar için "Kaleciden çok bir basketbolcuya benziyor". "Buzda bir tavşan gibi" alaylı ifadeler bile kullanmıştı. Ancak 30'undan sonra 39'a kadar geçen yıllarda alay edilen Hollandalı kalecinin kariyerinde tekrar zirveye çıkması yazının ana fikriydi.
La Gazzetta dello Sport benim için özel bir gazetedir. Öğrencilik yıllarımda İtalyancayı bilmezken bile satır satır, kelime kelime okumaya çalıştığım, her bir gazeteyi aylarca sakladığım,kestiğim yapıştırdığım bir gazetedir. Heryerde satılmazdı.Arnavutköy'deki evimizden Bebek'e kadar yürüyüp oradaki Dünya bayiinden alırdım. Veya Taksim'deki Pamuk Eczanesinin yanındaki gazeteciden.Nişantaşı'nda Alaattin'e gelir miydi pek hatırlamadım açıkçası. Salı günleri Gazzetta dello Sport günüydü. Cuma günleri de Guerin Sportivo...
Eskiden internet yoktu. Televizyon böyle 80-100 kanal değildi. Ama inanın herşey daha değerliydi. Anlamlıydı. Bilgiye ulaşmak çok daha zordu. Öğrenmek için çok çaba sarfetmeniz gerekirdi. O yüzden bilgi daha kutsaldı ve değerliydi. Şimdilerde pek önemi yok !
Aklıma o günler geldi. Cannavo'yu saygıyla selamlarken..

27 yorum:

Adsız dedi ki...

bir nesil böylesine iş ahlakına sahip kimselerden habersiz büyümüş. acaba bizde hangi önemli spor adamı vefat etse diğer ülkelerde arkasından bu tarz şeyler söylenir..?

Paolo Rossi dedi ki...

Merhaba Güntekin ,
Geçen hafta İtalayada iken bende bu haberi aldım ve hafta sonu döndüğüm zaman Candido'nun öldüğü öğrendim.İşim gereği özellikle İtalya'ya çok seyahat ediyorum , ne yazıkki Italyanca konuşamama rağmen her seyahatte La Gazetta Della Sport'u alıyorum ve Candido'nun son yazısını translate.google.com da tercüme ettim ve gerçek bir futbol yazısının nasıl yazılacağın çok güzel bir örneği yada kısaca süper bir hikaye gibiydi.İnanırmısın ki , bu gazeteyi okumak için İtalyan Kültür'e başlamayı bile düşünüyorum.Allah Rahmet eylesin Candido'yu...Yorumlarını bekler , saygılar sunarım....

emrahuana dedi ki...

bizde spor adamlığı deyince akla uefa'da asbaşkanlık yapan insanlar ya da heykeli dikilen efsane başkanlar akla gelmelidir, kaleci şenol'a edilen küfürleri canlı yayında halka beyan eden bastıra bastıra söyleyen ve her konuşmasınde ne zaman belden aşağı inecek diye beklenen çene işçileri akla gelmemelidir ve bunlara prim verilerek toplumun üst tabakalarına çıkarılmamalıdır. işte o zaman bizim o gerçek spor adamlarımız için de böyle yazılar yazılır, böyle güzel şeyler söylenir.. Candido'yu da saygı ile analım...

Unknown dedi ki...

Bende Cannavo ismini ilk defa duyanlardanım. Anlattıklarınıza göre, gerçektende örnek alınması gereken insanlardan biriymiş.

Konunun dışında ama,
Güntekin bey, blogunuz çok hoş, ilk yazınızdan beri takip ediyorum fakat kullandığınız tema çok kötü :)

Profesyonel bir web tasarımcı olarak söylüyorum, temanın renkleri çok fazla göz yoruyor.

Siyah arkaplan üzerine beyaz harfler, uzun yazılarda asla tercih edilmemesi gereken bir kombinasyon. Uzun yazıları okurken, ipnotize oluyoruz sanki, harfler birbirine giriyor :)

Daha açık renklerde bir tema seçmenizi tavsiye ederim.

Adsız dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
byotantik dedi ki...

candido ismini ilk defa sizden duydum bu benim için büyük eksiklik...bilmemek değil öğrenmemek ayıp aslolan...size tesekkur ederim bu bılgılerı bızımle paylaştıgınız için....

syd dedi ki...

müthiş anlatmışsın abi. eline sağlık..

Efe Ekin Erol dedi ki...

Selamlar Güntekin Abi,
Aslında şans eseri buldum blogunu,senin İtalyanca bildiğini İtalyan futbolu çok iyi bildiğini zaten biliyordum ama aramızda bu kadar benzerlikler olacağını tahmin bile edemezdim...
Daha İtalyanca 1-2 kelime bile bilmezken La Gazetta yı alıyıp okumaya anlamaya çalıştığım günler aklıma geldi yazını okuyunca...Ayrıca deli bir Guerin Sportivo fanatiği olduğumu her sayısı arşiv yapmaya çalıştığımı eBay den eski sayıları satın almaya çalıştığımı da belirtmek istedim...
Candido'nun ölümü beni de üzdü evet,tam bir ekoldu..
Bu arada belirtmek istedim artık pek bulamıyorum Guerin'i buralarda...Sanırım birtek Kanyon Remzide satıyorlar ancak,hep geç geliyor tabi doğal olarak,bayadır Türkiye'de değilim inşallah halen daha devam ediyordur...Adını söylediğin yerlere de bakacağım,bu blogu da favorilerime ekliyorum....
Saygılarımla

Ahmet B dedi ki...

blog yazdığınızı görmek çok güzel, devam edin :)

Adsız dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Murat1905 dedi ki...

Blogun hayırlı olsun Güntekin abi. Cannavo'nun toprağı da bol olsun. Dahalen senin anlattığın Barcelona maçının üst olmamasının şokundayım ve Guardiola'nın beklenmedik bir zamanda mağduru olmanın üzüntüsünü yaşıyorum. Sözü edilmişken Nişantaşı in olduktan sonra Alaattin'i dükkanda uzun zamandır görmedim, uzun zamandır hanımı ve ailesi idare ettiğine göre iş durumundan oldukça memnun olsa gerek :) Bu yazıda en çok katıldığım nokta eskiden bilgiye ulaşılmasının ne kadar zor olduğudur. Şimdi bilgiye çok rahat ulaşıyoruz ama eskisi kadar okuyamıyoruz. Elime ilk geçen Forza Milan dergisini anlamasamda sözlükle okumaya çalıştığım günler aklıma gelir, şimdi ise üşenmeden indirdiğim La Gran storia Del Milan belgeselini izlemeyi sürekli ertelerim ki bunun en büyük sorumlusu Endüstriyel Futbol. Önceleri taş çatlasa haftada iki maç izlerken şimdi hangi maçı izleyeceğimi şaşırıyorum :) İşin bir de enteresan tarafı var ki şu anı yaşayan nesil ileriki zamanlarda bu zamanı daha değerli görecekler. Eskilerden bahsetmişken Kenan abiyi de sevgiyle yad ediyorum.

Adsız dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Uğur ! dedi ki...

güntekin beyden biraz daha güncel yazılar istiyoruz, ayrıca fimlerin kritikleri de çok güzel oluyor. watchmen eğer izlenmediysen kesinlikle harika bir film. http://ugursfootballove.blogspot.com/

Avni dedi ki...

Türkiye'de kalitesizlik artık diz boyu. Bu nedenle yüzlerce kişi arasında vaha gibi ancak 3-4 kişi kaldı gerçekten okunabilecek. Geriye kalanlar tribünlere yazıyor.

Şaşırtıcı olan, sıradan sporsevere bu kadar çok arz varken, neden eğitimli sporsever daha fazla talep yaratmıyor?

Belki de artık kalitenin ne olduğu bir çok kişi tarafından unutulduğundandır.

Maç yazısı bir çok kişi için, o ofsayttı, sarı kart hatalıydı ya da hoca niye onu değil de bunu oynattı demekten ibaret artık.

Yine de teşekkürler İbrahim Altınsay, Güntekin Onay, Rıdvan Dilmen, Uğur Meleke ve Mehmet Demirkol...

seanpenn dedi ki...

post tan alakasız yazı yazıcam arkadaşlar kusurauma bakmayın gunto yoğunsun heralde post yazmıyorsun uzun süre oldu geçenlerde senin gaflarından bi kaçını izledim inan karnıma ağrılar girdi(bitir demedinizmi lan)sadete gelmek gerekirse bunun gibi birkaç tane daha var arşivse arşiv bizi bu gibi güzel videolardan mahrum bırakma da blog ta yer ver isteğim budur üstad gunto

dogan pamuk dedi ki...

bu gazeteciyi duymuştum. ama daha geniş bilgiler için sağol güntekin abi. yaşım gereği çok eskiyi göremesem de bahsettiğiniz o güzel eski günler kulağa inanılmaz hoş geliyor. bilgiye ulaşmanın zorluğu vs.. bu teknoloji herkesi ucuzluğa itiyor.
son olarak sizin gibi spor adamları bu ülkede az olsa sa çok sanslıyız.

Taylan Özgür Topçuoğlu dedi ki...

blogumu blog listene eklersen sevinirim :)

hermiyas dedi ki...

blogun güntekin onay'a değil de bir hayranına ait olduğuna kanaat getirdim. Profilde yer alan bebekli güntekin fotografı boyut olarak oldukça küçük; büyük bir ihtimal netten alınmış! %99! koskoca güntekin onay ın kendi fotosunu netten alacak hali yok.
www.monotonyazilar.com

İSTANBUL ULTRAS dedi ki...

@hermiyas

Bu yorumunu senin eksik bilginden yola çıkarak yazıyorum.

Blogger'da profil resimleri ne kadar büyük koyarsan koy o resim üstüne tıklandığında belli bir boyutta gösteriliyor istersen kendi profiline büyük bir resim koy ve dene.


Bu arada abi bıraktın galiba blog yazarlığını.

Major dedi ki...

yeni yazı yok mu?

omerfarukbesli dedi ki...

guntekın bey,lutfen cevap verırmısın...gecenlerde gunes sıgorta genel mudur ılker aycı beyle otururken ınternette blog sayfanızı okurken cok begendıgımı falan soyledım.ılker abıde sızı okuldan tanıdıgını anlattı ve gıyabınızda cok guzel cumleler kurdu.konusurken sızden gunto dıye bahsedıyor ve hıc ıtalyanca bılmeden la gazette aldıgınızden hatta sadece spor haberlerını okumak ıcın ıtalyanca ogrenmeye calıstıgınızdan bahsetmıstı.hatta yanında da sanırım bılkentte aynı futbol takımında oyanayan ırı yarı kel bı abı vardı adını hatırlamıyorum oda sızden bahsederek ılker beyın soyledıklerını onayladı. ama ben yıne ınanmakta bıraz zorladım ınandımda abartı oldugunu dusundum. ama bu yazının okuyunca suphem kalmadı.neden guntekın onay veya murat kosovayı begenıyorum cunku standart yorumcu degılsınız ustunuzde forma yok ve futbol bılgınız cok derin. sımdı sıze bır blog adresı yollucam http://eraysozen.blogspot.com/eray sozen kardesımız aynı senın gıbı futbola baska bı pencereden bakıyor.vaktın olursa bakarsan sevınırım aynı zamanda ntv dekı yenılsende yensende programında cıkıyor. ınanıyorum 5 sene ıcınde tv ve gazetelerın aranan spor yorumucusu olacak ve ınanılmaz bır nba bılgısı var. marmara ıktısatta okuyor dersde orneklerı bıle nba draftları uzerınden verıyo. senın anlıyacagın manyak. bu konuyla ılgılı bana donersen cok sevınırım abi. omer faruk besli omerfarukbesli@hotmail.com

omerfarukbesli dedi ki...

guntekın bey,lutfen cevap verırmısın...gecenlerde gunes sıgorta genel mudur ılker aycı beyle otururken ınternette blog sayfanızı okurken cok begendıgımı falan soyledım.ılker abıde sızı okuldan tanıdıgını anlattı ve gıyabınızda cok guzel cumleler kurdu.konusurken sızden gunto dıye bahsedıyor ve hıc ıtalyanca bılmeden la gazette aldıgınızden hatta sadece spor haberlerını okumak ıcın ıtalyanca ogrenmeye calıstıgınızdan bahsetmıstı.hatta yanında da sanırım bılkentte aynı futbol takımında oyanayan ırı yarı kel bı abı vardı adını hatırlamıyorum oda sızden bahsederek ılker beyın soyledıklerını onayladı. ama ben yıne ınanmakta bıraz zorladım ınandımda abartı oldugunu dusundum. ama bu yazının okuyunca suphem kalmadı.neden guntekın onay veya murat kosovayı begenıyorum cunku standart yorumcu degılsınız ustunuzde forma yok ve futbol bılgınız cok derin. sımdı sıze bır blog adresı yollucam http://eraysozen.blogspot.com/eray sozen kardesımız aynı senın gıbı futbola baska bı pencereden bakıyor.vaktın olursa bakarsan sevınırım aynı zamanda ntv dekı yenılsende yensende programında cıkıyor. ınanıyorum 5 sene ıcınde tv ve gazetelerın aranan spor yorumucusu olacak ve ınanılmaz bır nba bılgısı var. marmara ıktısatta okuyor dersde orneklerı bıle nba draftları uzerınden verıyo. senın anlıyacagın manyak. bu konuyla ılgılı bana donersen cok sevınırım abi. omer faruk besli omerfarukbesli@hotmail.com

Savaşkan İlmak dedi ki...

Sayın Güntekin Onay,
Candido'nun yaşına gelince sizin de etik değerlere bağlılıkla yücelmiş, unutulmazlar arasına girmiş ve babasından aldığı bayrağı bitiş çizgisine eriştirmiş biri olacağınızdan kuşkum yok. Şimdi bile bu özelliklerinizle, yaşça sizden büyüklere bile örnek oluşturuyorsunuz...
Deneyimlere ve insan emeğine saygı duymak, kişileri onurlu kılan özelliklerin başında geliyor. Ekrandaşınız Sayın Rıdvan Dilmen'in yaşadıkları da biraz bu bağlamda ele alınabilir belki. Bu bağlamda "http://www.jaglersport.com/yazi.php?id=567" linkinde yer alan yazıya lütfen göz atınız... saygılarımla ve en iyi dileklerimle...
Savaşkan İlmak
(www.jaglersport.com 'dan köşe yazarı)

Adsız dedi ki...

20 MİLYON FENERLİ SENİN ANANIN AMINI SİKSİN GÜNTEKİN :) AH ŞİMDİ SENİN O OROSPU ANAN YANIMDA OLACAKTIKİ NASIL SİKERDİM AMA O FAHİŞE ANANI GÜNTEKİN :)

Adsız dedi ki...

SENİN ANANI,BACINI,KARINI,KIZINI KANLI KANLI,ANIRTA ANIRTA,BAĞIRTA BAĞIRTA SİKEYİM GÜNTEKİN :)

Unknown dedi ki...

İyi akşamlar Güntekin Bey, fanatik Beşiktaş taraftarıyım sizleri medyadan takip ediyorum yorumlarınızı beğeniyorum. Sizi yaptığınız programların dışında futbolun içinde yönetiminde bulunmanız gerektiğini düşünüyorum. Futbol Federasyon Başkanı olmanızı canı gönülden isterim, bu mevkiiye değer bir insansınız. yıllardır futbolu yönetenler bir adım öteye götüremedi ülkemizi.

Yiğit Konur dedi ki...

Merhabalar,
Sitenizde iletişim formu bulamadığım için buradan iletişime geçiyorum. Blogun yorum bölümünü bir reklam teklifiyle karalamak istemem, yorumumu onaylamazsanız sevinirim :)
Spor içerikli bir site için metin reklam veya tanıtım haberi/yazısı satın almak istiyorken sitenize rastladım. Şayet böyle bir teklif ile ilgilenirseniz lütfen aylık ve 3 aylık fiyat teklifinizi bana iletin.

İlginiz için şimdiden teşekkür ederim,

--
Yiğit Konur
Mail: yigit35@gmail.com